با شهر مشهد آشنا شویم
نوشته شده توسط : badsa

مشهد

شهر مشهد یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین استان های ایران است.این شهر شهرت زیادی را با جاذبه های تاریخی ،فرهنگی و طبیعی خود در میان کشور ها گوناگون کسب کرده است.در این مطلب شما را با بخش های از زیرساخت تا جاذبه های گردشگری شهر مقدس مشهد آشنا خواهیم کرد.در ادامه با ما باشید


نگاهی کلی به مشهد

مشهد کلان‌شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در زمان افشاریان، پایتخت ایران بود. این شهر با ۳۲۸ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر پهناور ایران بعد از تهران است.

جمعیت شهر مشهد

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ این شهر با ۳٬۰۰۱٬۱۸۴ تن جمعیت، دومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران است. این شهر به واسطهٔ وجود حرم علی بن موسی الرضا، هشتمین امام مذهب شیعه، سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور  است که معمولا در قالب تورمشهد به این شهر مقدس سفر میکنند.

 

این شهر دارای ۱۳ منطقهٔ شهرداری است و شهردار آن، توسط شورای شهر ۱۵ نفره انتخاب می‌شود. این شهر دارای یک فرودگاه بین‌المللی، یک ایستگاه راه‌آهن و سه پایانه است که ارتباط آن با شهرهای دیگر را ممکن می‌سازد.

تصویری از مناظق مختلف شهر مشهد

حوضهٔ رودخانهٔ کشف‌رود که این شهر در آن قرار دارد، به‌خاطر شرایط مناسب طبیعی، از پیش از اسلام به‌عنوان یکی از بخش‌های موردتوجه برای سکونت در خراسان به‌ حساب می‌آمد. در نزدیکی شهر کنونی مشهد، شهری به نام توس وجود داشته‌است. اهمیت این شهر در دوران اسلامی به استقرار یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های جهان که برای امام هشتم شیعیان، علی بن موسی الرضا، ساخته شده‌است، بازمی‌گردد.

پیشینه مشهد

نام مشهد از کجا آمده است؟

واژهٔ «مَشْهَد» (جمع: «مَشاهِد») به‌معنی محل شهود و محل شهادت است. به‌باور شیعیان، علی بن موسی الرضا پس از قتل به‌دست مأمون، خلیفهٔ عباسی، در سال ۲۰۳ ه‍. 

تصویری از شهر مشهد در ایام قدیم

ق، در آرامگاه هارونی سناباد به‌خاک سپرده شد.

از آن پس «سناباد نوغان» به‌نام «مشهدالرضا» خوانده شد

 

 و کم‌کم بر پهنهٔ آن، به‌ویژه در زمان شاه تهماسب صفوی، افزوده شد و مردم توس (طوس) به مشهد کوچ داده شدند؛ و به‌مرور زمان نام این شهر بر این مکان ماندگار شد.

ادامه مطلب در مشهد





:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 شهريور 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: